Nationaldagsfirande 🇾đŸ‡Ș

Kommentera
PĂ„ nationaldagen var vi (och cirka 600 andra) inbjudna till den svenska ambassadören hĂ€r i Kenya för ett nationaldagsfirande. Det var vĂ€ldigt spĂ€nnande inte minst eftersom jag fick chansen att klĂ€ upp mig lite för första gĂ„ngen pĂ„ lĂ€nge. Eftersom vi alltid mĂ„ste tĂ€cka axlar och knĂ€n har jag mest t-shirts, fladderbyxor och foppatofflor/gympadojor pĂ„ mig. Inte alls sĂ€rskilt fancy. 

Eftersom risken för köer Àr överhÀngande i Nairobi sÄ Äkte vi i god tid. Men vi fastnade inte en enda gÄng pÄ vÀgen dit (första gÄngen nÄgonsin!) och var pÄ plats en timme för tidigt. Dock sa vakterna, som var kenyaner, att det Àr bÀttre att vara för tidiga Àn för sena och de slÀppte in oss.

Residenset var gigantiskt med en fin trĂ€dgĂ„rd med pool och omgiven av en park.  De höll pĂ„ med de sista förberedelserna nĂ€r vi kom, sĂ„ vi kĂ€nde oss lite i vĂ€gen men fick o andra sidan en personlig inbjudan in i trĂ€dgĂ„rden av ambassadören. 

KvÀllen bestod av mycket minglande med mÄnga intressanta mÀnniskor och det var vÀldigt roligt att kunna prata med mÀnniskor man aldrig skulle komma i kontakt med annars. Men framförallt var det roligt att se sÄ mÄnga unga mÀnniskor med sÄ coola jobb! Det ger mig hopp för framtiden. Det bjöds ocksÄ pÄ tal, sÄng, vin, smörgÄstÄrta, svenska delikatesser sÄ som köttbullar, prinskorv och sill och rulltÄrta till efterrÀtt. Inte alls pjÄkigt! Kanske uppskattade jag det extra mycket eftersom det var sÄ otroligt annorlunda mot min vardag annars hÀr i Kenya.