Påsken detta år spenderades i Eastern Region of Ghana. Vi började vår resa på torsdagseftermiddagen lite efter tidsschemat på grund av att en av våra lärare fick för sig att vi var den värsta klassen hon har haft och att vi behöver ha en obligatiorisk extra lektion på skärtorsdagen när alla andra lärare ställde in sina lektioner. Vi kom i alla fall fram till Accra på torsdagskvällen och skulle stanna en natt med en klasskamrats bror innan vi reste vidare, men när vi var framme fick vi inte tag på honom för att hans telefon var avstängd. Efter mycket om och men löste det sig i alla fall så vi fick sova i en av våningsängarna i ett rum på University of Ghana. Väldigt intressant ändå att se hur ett vanligt universitetsboende ser ut!

Vi reste vidare och kom fram till Koforudia där vi checkade in på ett relativt fräsht hotell och begav oss till pärlmarknaden.

Vi hann även med ett stopp på Boti Waterfalls innan ett superregnoväder överraskade oss och vi dyblöta fick springa där ifrån. Vi hade inte planerat med någon bil som kunde ta oss tillbaka heller så för ett tag trodde vi att vi var strandade under ett litet tak i regnet. Men ghanas motto "Don't Worry" funkar alltid och vi blev erbjudna skjuts tillbaks i en skåpbil!

På lördagen åkte vi till en paragliding festival som vi hade blivit lovade låg i närheten och var väldigt fantastisk. I närheten var i detta fall nästan tre timmar i en skumpig tro-tro och visst utsikten var fantastisk men det fanns inte mycket att göra. Och om du inte hade förbokat fanns det inga platser för paragliding heller! Lite snopet.

Söndagen tog vi oss till Aburi Gardens som hade varit perfekt för en picknick men det hade vi ingen med oss. Vi såg i alla fall massa otroligt fina fjärillar, lite kakaoträd och ett häftigt "mördar träd" som växer över ett annat träd och kväver det vilket leder till att mördarträdet är helt ihåligt!

På söndagen tog vi oss åter igen tillbaka till Accra för att tillbringa sista natten där och besöka en fabric market för att se om det finns några fina tyger vi kunde sy upp kläder av. Dock var det alldelens för mycket att välja på så slutade med att det inte blev så mycket inköp...

Easter Trip!

Ghana 2014 En kommentar

Nu har jag varit riktigt dålig på att uppdatera, men det har mest att göra med att Internetet har varit så dåligt de senaste veckorna att det är i princip omöjligt att göra någonting. Dessutom så insåg alla professorer att terminen snart är slut (bara tre veckor kvar till finals!) och helt plötsligt regnade det in uppgifter, grupparbeten, presentationer och quiz.

Men tänkte dela med mig av några fina bilder från när vi tog en pluggweekend på Ko-Sa Beach Resort som helt klart är ett av mina favoritställen här i Ghana. Kan vara för att jag är svensk och därmed är uppväxt med att älska stränder. Kan också ha att göra med att det är en perfekt plats nära campus där man faktiskt kan får svalka sig lite emellanåt. Det är så svettigt hela tiden. Trodde inte att det var möjligt att svettas så mycket som jag gjort de senaste månaderna. Nu är jag dessutom halvvägs igenom utbytesterminen här, känns som tiden har gått fort även fast vi har hunnit med en hel del och lärt oss massor!
Stranden

Några fiskare i en by precis brevid
Restaurangen där all mat lagas från scratch.
Och de färgglada bungalowsen vi bodde i!

Ko-Sa Beach Resort

Ghana 2014 Kommentera

Stranden

Några fiskare i en by precis brevid
Restaurangen där all mat lagas från scratch.
Och de färgglada bungalowsen vi bodde i!