Kambodja, andra anhalten på vår resa i Asien. Vi tog en buss från Bangkok till Siem Reap där det ingick hjälp att ta sig över gränsen. Vi hade inte ansökt om visum innan och tyckte att det var en bra ide. I efterhand vet jag inte om det var den bästa idén. Vi fick hjälp med visum, men blev även lurade med pengar för växling av mannen som skulle hjälpa oss. Men vi kom över gränsen och med bussen vidare till Siem Reap!

Vi kom fram sent på kvällen och tog en tuk-tuk (den första!!) från bussen till vårt hotell. Han försökte släppa av oss vid ett lyxhotell precis runt hörnet från bussen och skulle ha 15 dollar för det!! Men vi protesterade och fick åka vidare. Väl framme på hotellet fick vi veta att det var fel med bokningarna och vi skulle få bo hemma hos hotellägaren låååång låååångt ute på landet. Det var inte mycket att göra än att ta vårt pick och pack och åka dit. Han var dock väldigt trevlig och rummet vi fick i hans hus var lyxigare än hotellet.

Dag två var det äntligen dags för Ankor Wat. Man hyrde en tuk-tuk igen, 15 dollar för hela dagen, och så skjutsade han runt oss mellan alla templen! Först var vi ett par timmar på själva Ankor Wat, där vi hyrde en guide och fick massa fina foton och blev spådda i händerna till på köpet.

Resten av dagen vandrade vi runt bland de andra templen. Området är hur stort som helst, men tillslut blev det lite tröttsamt att titta på all sten, hur fint det än var! Vi avslutade dagen med att se solnedgången från toppen av ett tempel tillsammans med alla andra turister. På kvällen åt vi middag inne i stan, det är verkligen hur mysigt som helst här!

Dag tre inledde vi dagen med en eco-cykeltur på Kambodjas landsbyggd. Vi hade världens gulligaste guide och det var verkligen fantastiskt att cykla runt. Vi lärde oss hur man odlar ris, gör risvin, risnudlar och knyter korgar. Vi fick också prova på lite spännade bön-efterrätter på marknaden.

Vi åt lunch på hotellet och tog det lugnt vid poolen en stund innan det var dags att ta en sväng till tempelområdet igen. Den här gången var det Ta Prohm som var målet, och helt ärligt tyckte jag att dom överväxta ruinerna var bra mycket häftigare än Ankor Wat.

På kvällen provade vi fiskspa. HJÄLP vad det kittlades! Tror egentligen att det är bättre för själen än för fötterna, otroligt roligt! Vi skulle också packa ihop våra saker och sova tidigt för som de turisterna vi är ville vi trängas med alla andra turister och se solen gå upp över Ankor Wat. Är man här är det lika bra att passa på, och det är ju trotts allt turister vi är! Dock blev det väldigt få timmars sömn, och en väldigt lååång väntan att få se solen gå upp. Men oj så fint det var!

Idag far vi vidare mot Phnom Penh där vi ska möta upp Martina och Mimmi och bo på lyxhotell (och plugga liiiite...)