Vietnam - Nam Dich, Ha Giang.

Kommentera
Nu har vi vart uppe i norra Vietnam i Ha Giang provincen i ett pyttelitet samhälle som heter Nam Dich. Jag och mina två partners bodde i hos en medicinman (växtläkemedel), hans fru och son och alla deras djur högt uppe på ett Berg i Village 9. Helt fantastiska människor även fast vi inte förstod ett ord av vad vi sa till varandra. De bodde i ett hus byggt av bambu på pålar och hade en eldstad inomhus som enda värmekälla. De första 4 dagarna var det inga problem, men sedan slog kylan till. Det var runt 5 grader och fuktigt, så oavsett hur mycket kläder man hade på sig och hur många berg man vandrade upp för blev man aldrig riktigt varm om man inte satt väldigt nära brasan! Vi sov på golvet, och familjen hade väldigt roligt åt min sovsäck och mitt uppblåsbara liggunderlag. 
 
 
 
 
Dagarna var varandra lika. Vi gick upp och vandrade omkring för att intervjua människor om vilka hälsometoder de föredrog och varför (medicinman, shaman eller hälsokliniken i byns centrum). Mat åt vi tre gånger om dan, alla måltider bestod av ris och olika kombinationer av kött, ägg, grönsaker, jordnötter och soppa. I stort sett allt som serverades hade de odlat/fött upp själva eller köpt av någon granne. Detta åt vi med pinnar sittandes på golvet runt ett litet bord. 
 
 
Det är så mycket jag skulle vilja berätta, men oavsett hur mycket jag skriver kommer det aldrig vara tillräckligt. Här kommer några bilder så länge!
 
(Annorlunda studiemiljö!!)
 
Detta har verkligen varit en helt otroligt lärorik, häftig och perspektivförändrande upplevelse.