Baby elephants!! 🐘

Kommentera
Den hÀr helgen har jag tagit mig ut pÄ tvÄ egna Àventyr. IgÄr Äkte jag in till stan för att köpa souvenirer pÄ Maasai marknaden och idag tog jag mig till David Sheldrick Wildlife Trust för att titta pÄ bebis elefanterna dÀr. Troligtvis det mest turistiga jag gjort hittills, för jag var inte direkt ensam...
 
För tillfĂ€llet bor det 32 elefanter pĂ„ ”barnhemmet” som alla har rĂ€ddas antingen efter att deras mammor blivit dödade för sina betars skull, efter att de har trillat ner i en water well eller har varit för svaga vid födseln för att kunna följa med resten av familjen. I tvĂ„ omgĂ„ngar fick vi se nĂ€r 23 stycken av dem fick mjölk ur flaskor och kĂ€kade pĂ„ grenar (nĂ„gra var för nykomna till hemmet för att visas upp för besökarna). Mjölken de fĂ„r Ă€r en speciell babyformula som tagits fram för mĂ€nniskobarn, men som har visat sig funka bra pĂ„ elefanterna ocksĂ„ men i lite större mĂ€ngder  (tvĂ„ gĂ„nger 3 liter per tillfĂ€lle, 6 gĂ„nger om dagen). Man har provat andra typer av ersĂ€ttning med, bland annat komjölk som gav elefanterna diarrĂ©er och inte kunde fĂ„ nĂ„gon nĂ€ring frĂ„n sĂ„ de dog. Totalt kostar det 900 dollar i mĂ„naden att föda upp en elefantunge sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt kostsamt och de behöver alla sponsorer de kan fĂ„, vilket Ă€r en av anledningarna till att de under en timme om dagen visar upp elefanterna för besökarna.
 
Elefanterna har egna rum som de sover i under natten, och en av skötarna sover hos dem. Skötarna mĂ„ste varieras eftersom elefanterna annars lĂ€tt blir fĂ€sta vid en och samma person och kan bli sĂ„ oroliga att de dör om den skötaren Ă€r borta nĂ„gra dagar. Efter att de har vuxit till sig sĂ„ pass att det Ă€r dags att placera ut dem igen skickas de först till ett annat center i Tsavo National Park för att lĂ€ra sig att klara sig sjĂ€lv i naturen. Efter 5-10 Ă„r, beroende pĂ„ elefanterna sjĂ€lva, Ă€r de redo att Ă„terförenas med de vilda elefanterna i parken. Inga elefanter tvingas ut utan de fĂ„r lĂ€mna centret i sin egen takt. Fantastiskt initiativ detta Ă€r och det var sĂ„ himla mysigt att höra och se elefantungarna svepa sina mjölkflaskor. De gick ocksĂ„ omkring och var nyfikna pĂ„ publiken. Jag fick en elefantsnabel lagd pĂ„ min axel och tjejen bredvid mig fick sitt hĂ„r fönat. Är ni i Nairobi mĂ„ste ni besöka detta stĂ€lle!
 

LÀs mer/donera pÄ www.sheldrickwildlifetrust.org , adoptera en bebiselefant pÄ www.dswt.org/foster eller följ dem pÄ www.facebook.com/thedswt och www.instagram.com/dswt