Twendy! Let's go!

Kommentera
Den här veckan har projektet äntligen dragit igång på riktigt. Under de två första veckorna i mars genomfördes en baseline survey i de två områden som är målgrupp för projektet, men det är först denna vecka som vi har kunnat ta del av verksamheten.

Först ut var en utbildningsdag för skolornas rektorer och Board of Mangament (BoM) på de 14 skolor i området Imaroro. Där fick de lära sig varför varje skola ska ha en School Development Plan (SDP) och hur en sådan görs på ett bra sätt, samt hur sammansättningen, rollerna och ansvaret ser ut för skolans BoM. De allra flesta skolor har redan en BoM, men det är inte alltid den ser ut och fungerar som det är tänkt. Det är också lite fascinerande att utformning av en SDP inte är en del av lärarnas utbildning när det är en del av deras yrke och något som regeringen förväntar sig ska finnas. 

Idag har utbildningen istället vänt sig till ECD-lärare (förskolelärare) och behandlade olika metoder för lärande. Den vanligaste metoden här är en lärar-centrerad metod på grund av brist på material och stora klasser, men lärarna idag fick istället lära sig mer om den elev-centrerade metod som har visat sig ge bättre resultat. Dagens utbildning innehöll också betydligt mer sång och olika klappvarianter än gårdagens, men så var det ju också förskolelärare som är vana vid att barnen inte kan koncentrera sig hur länge som helst.

En annan föga förvånande observation från dessa två utbildningsdagar var att 14 av dagens totalt 16 deltagare (förskolelärare) var kvinnor, medan siffran för gårdagens deltagare (rektorer och ordföranden) enbart var två av 22... Hur som helst verkade alla parter nöjda efter respektive dagar, och om inte annat så har jag lärt mig en hel del! Det har dock varit två väldigt långa dagar (10h/dag) så det blev inte mycket till fredagskväll, jag är helt slut! 

Fikapaus är ett viktigt inslag här också fast med chai och mandazi, ett typ av friterat bröd som smakar pannkaks-donut.

Torsdagens deltagare

Fredagens deltagare