Take me to church

Kommentera

I söndags var vi, som sig bör en söndagsförmiddag, i kyrkan i våra finaste kläder (eller så fina vi kunde vara för att täcka axlar och knän utan att svettas ihjäl). Gudstjänsten skiljde sig en del från de gudstjänster jag har varit på i Sverige. I ärlighetens namn har jag väl mest varit där, förutom julottan i julas, när det varit dop, bröllop, konfirmation eller skolavslutning. Detta var något helt annat! Den inleddes med high-fives för att hälsade varandra välkomna och folk droppade in vart eftersom under tiden det varade. Under hela första halvan stod folk upp i sina bänkrader och sjöng, dansade och klappade händerna i takt med den musik som kören/bandet framförde. Det var bra drag och svårt att inte själv ryckas med. Det underlättade ju även att texten till sången visades med en projektor på väggen bredvid korset längst fram i kyrkan. 

Dagen till ära var en biskop på plats då han blivit ombedd att vara prästens präst. Summan av predikan, bortsett från pratet om Gud och Grace och utifrån min tolkning såklart, var att vi alla kunde bli något om vi jobbade hårt, att hårt arbete skulle belönas och att vi ska göra saker för vår egen skull inte för att få uppskattning av någon annan (Gud ser oss ju ändå så det borde räcka). Inte alls helt olika mot vad jag har fått lära mig. När folk höll med om vad som sades utropades ”yes!” eller ”Amen!”. 

På onsdagsmorgnar hålls även en gudstjänst för personalen på NLM. Idag pratade prästen om tacksamhet och vikten av att fokusera på det vi har och det som är bra i livet, istället för det dåliga och det vi saknar. Något ni hört förut? Det är ju metoden alla föreläsare/ledarskapsutvecklare/livscoacher/psykologer med flera ger oss. Att gå i kyrkan här fungerar alltså lite som att gå till psykologen eller jobba med personlig utveckling där hemma, förutom att det är gratis och innefattar en gemenskap med människor som verkligen bryr sig om mig och hur jag mår, inte bara så länge pengarna rullar in. (OBS! Tror verkligen att de allra flesta psykologer gör det för att de genuint bryr sig om sina patienter, men det är ju faktiskt också ett inkomstbringande jobb.) Det ska bli väldigt intressant att rota vidare i detta.