Kenya Children Assembly 2016

Kommentera

Idag fick jag mig en trevlig överraskning. Efter vår superintensiva vecka har vi haft väldigt många dagar utan några aktiviteter eller uppgifter, vilket har lett till en del frustration och rastlöshet hos mig, men så idag hände det plötsligt. Vi skulle iväg på ett möte för att träffa en Childrens education officer (trodde jag) men vi hamnade på ett ascoolt och påkostat möte för barnen i Kenya. Fyra representanter, två flickor och två pojkar, samt två chaperones från varje county i Kenya hade samlats för Kenya Children Assembly 2016. I Kenya finns 47 counties så det var alltså 188 barn + 94 chaperones på plats, samt representanter från regeringen, NGOs, fotografer, sekreterare med fler. 

I varje county har man en liknande samling med 40 barn från countyt två gånger om året. Utifrån dessa möten väljs fyra deltagare ut för att delta i det nationella Kenya Children Assembly. Deltagarna väljs för en tvåårsperiod och byts därefter ut. Vi pratade lite med representanterna och chaperonen från Kajiado eftersom det är i Kajiado County som vårt projekt Watoto Wetu implementeras. NLM/Erikshjälpen sponsrar också dessa barn med resan till och från mötet så att de ska kunna delta. Hela mötet bygger på olika stora och små sponsorer. Ingen av Kajiados deltagare var från just de områden vi är verksamma i, utan från mer urbana områden. Att de inte är från våra områden är inte heller så konstigt eftersom de är fyra personer och Kajiado County är väldigt stort, lika stort som de fyra countyn i centrala Kenya tillsammans fick vi veta idag. 

Mötet håller på i några dagar och eftersom 2016 är första året på tvåårsperioden har de tidigare dagar haft valkampanjer och val där de utsett talmän, president och så vidare för att sätta samman sin egen regering. På förmiddagen idag hölls det en del tal bland annat av representanter från ministry of labour and east african affairs, som bland annat berömde barnen för att de hade haft så fredliga och demokratiska val som hela nationen kan lära sig av. På eftermiddagen följde sedan ett sammanträde där barnen fick presentera olika motioner kring områden som är angelägna för dem. 

Det hela var väldigt intressant och bra anordnat och så mycket bättre än ett möte med en childrens education officer som jag förväntat mig! Det är också lite intressant att vi kan kliva in på möten med viktiga personer och vara något lite spännande som får lite uppmärksamhet och som folk vill skaka hand med. Jag är inte alls van vid att känna mig så viktig som jag ofta blir bemött här, speciellt inte när jag absolut inte har något att komma med!